Novinky

AirBnB láká profesionály. Vadí však hoteliérům

Napsal/a Klára Hájková | 7.12.2015
O nás v médiích

AirBnB láká profesionály. Vadí však hoteliérům

Téma: Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR

7.12.2015    Mladá fronta DNES    Strana 10    Ekonomika

    Aleš Černý       

V Česku rychle přibývá krátkodobě pronajímaných bytů. Pouštějí se do nich i realitky.

 

PRAHA Třicetiletý Ondřej měl v bytě na pražské Palmovce, kde bydlí se svou přítelkyní, nepříliš využívaný pokoj. Cizího dlouhodobého spolubydlícího nechtěli. Rozhodli se proto pokoj pronajímat přes americký web AirBnB. Ta propojuje lidi, kteří nabízejí k pronájmu svou nemovitost (nebo její část), a ty, kteří někam cestují. Pronájem tak klidně může znamenat jen jedno přespání.

            „Překvapilo nás, jak to bylo jednoduché. Komunikace mailem i předávání klíčů byly vždy bezproblémové. Často jsme o hostech de facto nevěděli,“ říká. Platby však chodily spolehlivě. „Měsíčně jsme takto vybrali tři až čtyři tisíce korun. A to jsme měli hosty jen asi deset nocí do měsíce,“ popisuje Ondřej kariéru amatérského pronajímatele.

            AirBnB si sice účtuje za zprostředkování poplatek, ale ten činí jen okolo tří procent z ceny, kterou platí host. Z každé pětistovky tak Ondřejovi zbylo asi 490 korun. Jeho pronajímatelská anabáze nejprve začínala s matrací v de facto prázdném pokoji. Tedy podobně, jak tomu bylo, když dnešní šéfové AirBnB (zkratka pro „air bed and breakfast“, v překladu “nafukovačka a snídaně“) nápad rozjížděli. Díky platbám od hostů – veskrze cestujícím zahraničním studentům – ale Ondřej brzy pořídil postel a zařídil místnost útulněji.

 

Přes osm tisíc bytů v Česku

 

Podobných nabídek, jako je ta Ondřejova, je v Česku jen na AirBnB (obdobných webů je více) přes osm tisíc. I když je opravdu aktivní vícekrát do roka spíše menšina z nich, jejich počet rychle roste. „Meziročně přibylo nabídek v Česku o 84 procent,“ říká Jekatěrina Kukureková, mluvčí AirBnB pro oblast, do níž spadá i Česko.

            Většina z nabízených bytů je v Praze, populární jsou ještě Brno, Karlovy Vary nebo Liberec. A podobně, jako se časem zútulnil i Ondřejův pokoj, se vyvíjí i celý byznys – postupně se profesionalizuje. To lze pozorovat i v Česku. Přibližně třicet procent bytů se totiž dnes prodává na investici a jejich noví majitelé v nich nebydlí, ale pronajímají je.

            To jim může generovat roční výnos okolo tří až čtyř procent. Když někdo mluví o pěti, považují to lidé z realitního trhu spíš za přání než realitu. Čistý výnos z pronajímání bytu krátkodobě proti tomu dosahuje sedmi až osmi procent ročně.

            Příkladem toho, jak se přesouvá zájem o AirBnB od amatérů k profesionálům, je pražská realitní kancelář Lekvi. Ta se specializuje na prodeje nových bytů zahraniční klientele a právě mezi cizinci se praxe koupit byt na investici a potom ho pronajímat rozšířila.

            Do některých bytů tedy Lekvi sežene dlouhodobého nájemníka, sedmnáct jich však v Praze pronajímá právě přes AirBnB. Na starosti má toto portfolio Vladislav Kochetov, který dříve s AirBnB spolupracoval jako profesionální hostitel nebo mentor. Tedy člověk, který hostitele učil správně byt připravit na pronájem, včetně přípravy webové prezentace. Kvalitu pronajímaných bytů také kontroloval.

            „Průměrná cena za denní pronájem je v Praze 50 až 55 eur (okolo 1 500 korun). Z čistého příjmu má Lekvi čtvrtinu, zbytek peněz jde majiteli. Z naší čtvrtiny ještě hradíme výdaje kolem osmi až deseti procent za úklid, drobné dárky na uvítanou nebo například pivo, na které hosty pozveme,“ vysvětluje zaměstnanec Lekvi.

            Aby z pronájmů putoval k majiteli bytu zmíněný sedmiprocentní čistý výnos, je podle Kochetova nutné zaplnit byt v průměru na 21 dní v měsíci. „V praxi dosahujeme v létě a v jiných špičkách pětadevadesátiprocentní až stoprocentní naplněnosti, po zbytek roku to je kolem 50 až 60 procent,“ vysvětluje.

            Je logické, že s krátkodobým pronájmem je násobně více práce. Co všechno to obnáší? Samozřejmě starat se o profily jednotlivých bytů na webu, rychle reagovat na poptávku, předávat a vybírat klíče od hostů nebo zajišťovat úklidovou službu. „Kromě toho si AirBnB zakládá na osobním kontaktu. Chodím tedy s klienty na jakési uvítací večeře a vysvětluju jim, kde co ve městě je,“ říká Kochetov, který kvůli rychlému rozvoji této služby nyní shání hned dva pomocníky. Rozrůstající se podnikání však vadí tradičním konkurentům – hoteliérům a majitelům penzionů. Ti považují amatérské, a zejména profesionální pronajímatele využívající AirBnB nebo podobné služby za nekalou konkurenci.

            „V současnosti nemusí platit některé poplatky a zároveň nemusí splňovat tak přísné předpisy jako hotely,“ vysvětluje svůj postoj prezident asociace hoteliérů Václav Stárek. Na mysli má například fakt, že zkolaudovat hotel je dražší než byt.

            Tvrdí, že se nesnaží fenomén tzv. sdílených služeb zastavit a chápe, že ho lidé využívat prostě chtějí. „Měl by ale být regulován stejně jako hoteliérství, jinak se mu cenově nedá konkurovat,“ říká s odkazem na jihomoravské Valtice, kde podle něj mají kvůli takovéto konkurenci majitelé oficiálních ubytovacích zařízení již nyní problémy.

            AirBnB na podobné výhrady všude po světě reaguje tím, že jejich platforma není soupeřem, ale doplňkem klasických ubytovatelů. A že přináší do měst peníze navíc, z nichž některé hostitelům umožňují si „v ekonomicky složitých časech“ přivydělat. To vše se má dít na základě platných zákonů. „Když se hostitel registruje na našem webu, musí se zavázat, že bude při pronajímání dodržovat lokální pravidla,“ dodává mluvčí AirBnB Kukureková.

 

Příjmy se danit musí

 

Co to znamená v Česku? Podle mluvčího ministerstva průmyslu a obchodu Františka Kotrby jde o krátkodobé ubytovávání, z čehož pronajímatelům vyplývají určité povinnosti. „Pokud je tento způsob ubytování poskytován se záměrem činit tak soustavně, samostatně, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost a za účelem zisku, jde o podnikání, ke kterému musí ubytovatel získat oprávnění podle živnostenského zákona,“ říká s tím, že jde o živnost volnou.

            Stejně jako příjmy z jiných pronájmů tak peníze získané přes AirBnB daní Lekvi. S tím, že mu výdělek zkoriguje březnové daňové přiznání, počítá i Ondřej z úvodu článku.

            Podle Stárka z asociace hoteliérů je však problém v tom, že velká část pronajímatelů to nedělá, a pohybuje se tak v šedé zóně. Na rozdíl od hotelů je pro úřady také těžší byznys probíhající v bytech účinně a pravidelně kontrolovat.

            Střet světa klasického a alternativního ubytovávání bude asi v Česku čím dál častější. AirBnB logicky rozběhnutý byznys nijak krotit nehodlá. Spíše naopak. „Praha je pro nás rostoucím trhem. Vánoce a Nový rok jsou jedním z vrcholů sezony pro naše hosty, kteří chtějí strávit v cizím městě nějaký čas, který jim ale zprostředkují lidé, již jsou tam doma,“ dodává Kukureková.

 

***

 

Fakta

Co je AirBnB

 

Firmu založili v roce 2008 v San Francisku Brian Chesky (foto), Nathan Blecharczyk a Joe Gebbia. Webová platforma propojuje soukromé majitele volných nemovitostí (domů, bytů i pokojů) se zájemci ze strany turistů a jiných cestovatelů hledajících nocleh. Domluví rezervaci, přes formulář ji potvrdí a host pošle AirBnB peníze, jež se hostiteli převádí až po příjezdu hosta – tím se brání podvodům. Podle vlastních údajů má nyní AirBnB v nabídce přes dva miliony pokojů či bytů v 34 tisících měst a 190 zemích. Pro srovnání: tři největší hotelové řetězce (InterContinental, Hilton a Marriott) nabízejí každý okolo 700 tisíc pokojů.

 

Měsíčně jsme takto vybrali tři až čtyři tisíce korun. A to jsme měli hosty jen asi deset nocí do měsíce. Ondřej

 

3 % je provize, kterou si AirBnB vezme za zprostředkování transakce.

 

87 % je meziroční růst nabídky bytů na AirBnB v České republice.

 

 

 

O autorovi| Aleš Černý, redaktor MF DNES

 

Staňte se členem Asociace hotelů a restaurací České republiky
CHCI SE STÁT ČLENEM

Chcete ušetřit na poplatcích OSA a Intergram? Chcete, aby Vaše ubytovací  a stravovací zařízení hrála první ligu? Chcete mít možnost připomínkovat zákony, jež ovlivňují Vaše podnikání? Potřebujete přihrát více klientů a více zviditelnit Vaše zařízení? Nechcete ztrácet čas vyhledáváním všech nových předpisů a zákonů? Chcete získat novou inspiraci a zkušenosti od svých kolegů?